بلاگ

واکسن آنفولانزا و همه چیز درمورد آن

بیماری آنفولانزا یک بیماری خطرناک به همراه عوارضی است که اغلب از اوایل ماه مهرماه مردم به آن مبتلا می شوند. اما لازم به ذکر است که با شروع شیوع بیماری کرونا بیماری آنفولانزا کم رنگ تر شده است و اما با این حال باید این بیماری را جدی گرفت. واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن انسان را در برابر ابتلا به این بیماری قوی تر می کند به همین خاطر توصیه می شود که همه افراد تحت نظر پزشک متخصص این واکسن را تزریق کنند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با واکسن آنفولانزا در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که به صورت یک ویروس وارد بدن شخص می شود. اغلب این ویروس از طریق به افراد دیگر منتقل و از طریق بینی و دهان وارد بدن او می شود. این بیماری درجات مختلفی دارد به صورتی که در بعضی افراد به صورت خفیف و در بعضی دیگر به صورت شدید خود را نشان می دهد. حتی در بعضی افراد منجر به بستری شدن و مرگ می شود. در حالت کلی علائم این بیماری شبیه علائم سرماخوردگی است با این فرق که مدت زمان بیشتری در بدن بیمار باقی می ماند.

همه افراد در هرسنی که باشند در معرض ابتلا به این ویروس می باشند. اما برخی بیماری ها هستند که احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها افزایش می دهد مانند آسم و بیماری های ریوی. به همین خاطر به همه افراد بالای 6 ماه توصیه می شود که سالیانه واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

علائم بیماری آنفولانزا

علائم ناشی از ویروس آنفولانزا پس از 48 ساعت که وارد بدن فرد شده است خود را نشان می دهد. برخی از عواض این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • آلرژی
  • سندرم گیلن باره
  • بدن درد
  • سر درد
  • مشکلات تنفسی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • سرفه

نکته مهمی که در رابطه با این بیماری باید بدانید این است که میزان بروز این علائم در هر فرد متفاوت است و ممکن در بعضی افراد به صورت شدید خود را نشان دهد و در بعضی افراد دیگر بلعکس. البته لازم به ذکر است که این بیماری دو عارضه دیگر مانند ذات الریه و مرگ دارد که احتمال بروز آن در افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا یا مسن هستند بیشتر است.

واکسن آنفولانزا

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم واکسن ها سیستم ایمنی بدن انسان را در برابر ویروس ها ایمن تر می کنند. طبق گزارشات اعلام شده توسط متخصصان واکسن آنفولانزا بدن انسان را در برابر 4 نوع ویروس آنفولانزا که رایج ترین آن در فصل پاییز شیوع پیدا می کند را ایمن می کند. اغلب واکسن های آنفولانزا به صورت تزریقی به کمک یک سوزن به بازوی فرد تزریق می شود اما واکسن های آنفولانزایی که به صورت اسپری بینی نیز وجود دارد. این واکسن دارای مقدار کمی ویروس آنفولانزا است اما واکسن از بدن در برابر آن ها محافظت می کند. ویروس موجود در واکسن آنفولانزا به ویروس مرده یا غیر فعال معروف می باشد. به همین خاطر نمی توانند فرد را مبتلا به آنفولانزا کنند.

نحوه عملکرد واکسن آنفولانزا

همه نوع واکسن آنفولانزا موجب تولید آنتی بادی در بدن می شود. این آنتی بادی در بدن انسان موجب می شود که از بروز این نوع ویروس در بدن انسان جلوگیری کند. آنتی بادی موجود در واکسن ها ممکن به گونه های مختلفی در بدن افراد ظاهر شود به عنوان مثال در بعضی اشخاص به صورت خستگی و بدن درد نمایان می شود.

مزایای واکسن آنفولانزا

این واکسن مزایای بسیاری دارد که برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • به میزان زیادی از بروز این بیماری در افراد جلوگیری می کند.
  • در بعضی موارد از بروز برخی حملات قلبی جلوگیری می کند.
  • آنفولانزا می تواند برخی بیماری های زمن ریوی را بدتر کند به همین خاطر واکسن آنفولانزا می تواند از بدتر شدن وضعیت بیمار جلوگیری کند.
  • دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری می تواند بدن خانم باردار را در برابر ویروس آنفولانزا محافظت کند.
  • از ابتلا به آنفولانزا شدید جلوگیری می کند.

چه افرای باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؟

همانطور که بارها به این موضوع اشاره کردیم همه افراد از 6 ماهگی به بالا باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند به ویژه به افرادی که مستعد ابتلا به برخی بیماری مانند ذات الریه هستند. افرادی که دارای شرایط زیر هستند باید واکسن آنفولانزا را به صورت سالیانه دریافت کنند.

  • کودکان بالای 6 ماه
  • افرادی که در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند.
  • افرادی که به بیماری زمینه ای مبتلا هستند.

چه افرادی نباید واکنس آنفولانزا در دریافت کنند؟

افرادی که دارای شرایط زیر هستند نباید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند:

  • افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند.
  • افرادی که پس از دریافت واکسن آنفولانزا به سندرم گیلن باره
  • افرادی که حساسیت دارویی شدید دارند (در این صورت باید حتما با پزشک متخصص مشورت شود)

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

این ویروس از اوایل فصل پاییز آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد به همین خاطر بهترین زمان برای تزریق این واکسن مهر یا آبان ماه می باشد. این واکسن را در آذرماه هم می توان تزریق کرد اما توصیه می شود که هرچه سریع تر برای دریافت این واکسن اقدام کرد.

مدت زمان اثر گذاری واکسن آنفولانزا بر روی بدن

با توجه به تحقیقات انجام شده اثرات این واکسن به مدت 6 ماه بر روی بدن انسان باقی می ماند و با گذشت زمان به دلیل کاهش سطح آنتی بادی اثرات آن کاهش می یابد.به همین خاطر توصیه می شود که این واکسن به صورت سالیه تزریق شود.

عوارض واکسن آنفولانزا

هرآنچه که تزریق این واکسن به همه افراد توصیه شده است اما لازم است بدانید که دریافت این واکسن عوارض مخصوص خود را دارد. برخی از شایع ترین عوارض این واکسن عبارت است از:

واکنش در محل تزریق

این واکسن در قسمت بالایی بازو تزریق می شود و فرد دریافت کننده ممکن است پس از تزریق با عوارض جانبی مانند درد، خارش، گرما و قرمزی شود. این عواض خیلی زود رفع می شوند. اما برای کاهش هرچه سریع تر آن می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید.

سردرد و سایر دردها

برخی افراد پس تزریق واکسن با دردهایی نظیر سر درد یا درد ماهیچه ای می شوند. این عارضه تا دو روز اول خود را نشان می دهد و خیلی زود از بین می رود. با مصرف مسکن می توانید این دردها را کنترل کنید.

سرگیجه

یکی دیگر از عوارض این واکسن سرگیجه و یا حتی غش است. این عارضه هم مانند دو مورد بالا نهایت تا دو روز باقی می ماند اما باید توجه داشته باشید که اگر بیشتر از دو روز شد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و آن را در جریان بگذارید. اگر پس از تزریق واکسن احساس سرگیجه یا غش داشتید به دو مورد زیر حتما توجه کنید.

  • پس از تزریق واکسن حتما کمی بشینید.
  • قبل و بعد از تزریق حتما یک شکلات یا یک خوراکی شیرین میل بفرمایید.

تب

تب از دیگر عوارض تزریق این واکسن می باشد. تبی که ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا باشد شدید نیست و نهایت 38 درجه سانتی گراد است. از درجه تب شما بیشتر از 38 درجه سانتی گراد شد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک

از دیگر عوارض این واکسن واکنش های آلرژیک است اما لازم به ذکر است که این عارضه خیلی نادر می باشد و افراد خیلی کمی به آن مبتلا می شوند. علائم بروز این عارضه عبارت است از:

  • کهیر
  • تورم
  • مشکلات تنفسی ضربان قلب بالا
  • احساس ضعف

سندرم گیلن باره

GBS یا همان سندرم گیلن باره یکی از عوارض تزریق این واکسن است. گیلن باره یک نوع بیماری عصبی است که در بدن موجب به وجود آمدن ضعف می شود و در بعضی مواقع منجر به فلج شدن بیماران می شود. اما نکته مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که احتمال بروز این بیماری بسیار کم است و شما می توانید با خیال راحت واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.

واکسن-آنفولانزا
واکسن-آنفولانزا

چند نوع واکسن آنفولانزا داری؟

در حالت کلی دو نوع واکسن آنفولانزا در دسترس افراد قرار دارد که عبارتند از:

  • واکسن های آنفلوانزای غیر فعال (IIV)
  • واکسن های آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV)

هردوی این واکسن ها سیستم ایمنی بدن انسان را در برابر 3 ویروس آنفولانزا به خصوص آنفولانزای فصلی که اوایل مهرماه مردم به آن مبتلا می شوند محافظت می کند.

واکسن های آنفولانزای موجود برای تزریق

در ادامه به شرح مختصری از انواع واکسن های آنفولانزا موجود برای تزریق پرداخته ایم.

INFLUVAC TETRA

واکسن های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که امروزه اغلب از واکسن INFLUVAC TETRA استفاده می کنند. این نوع واکسن سیستم ایمنی بدن انسان را در برابر ویروس آنفولانزا ایمن نگه می دارد. جالب است بدانید که هر سال ساختار واکسن INFLUVAC TETRA تغییر می کند زیرا هر سال گونه ی جدیدی از ویروس آنفولانزا بروز می کند.

تداخل دارویی واکسن INFLUVAC

احتمال بروز تداخل دارویی با این واکسن وجود دارد به همین خاطر توصیه می شود که اگر از داروی خاصی استفاده می کنید یا به برخی داروها حساسیت دارید قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

VAXIGRIP TETRA

از دیگر انواع واکسن آنفولانزا می توانیم به VAXIGRIP TETRA اشاره کنیم. از این واکسن برای افراد بالای 6 ماه استفاده می شود. خانم های باردار در دوران حاملگی خود واکسن مربوطه را دریافت می کنند و همان می تواند نوزاد را تا 6 ماهگی ایمن سازد.

تداخل دارویی VAXIGRIP TETRA

این واکسن هم مانند واکسن INFLUVAC ممکن است با برخی داروها تداخل پیدا کند به همین خاطر اگر به بیماری زمینه ای خاصی مبتلا هستید یا دارویی مصرف می کنید حتما به پزشک اطلاع دهید.

واکسن های Influvac و Vaxigrip چه تفاوت هایی باهم دارند؟

واکسن VAXIGRIP حاوی آنتی بیوتیک و نگهدارنده است. واکسن INFLUVAC حاوی آنتی بیوتیک جنتامایسین می باشد.

اهمیت دریافت واکسن آنفولانزا

احتمال ابتلا به این ویروس در همه افراد بسیار بالا است و این بیماری می تواند عوارض بسیار خطرناکی برای بیماران به همراه داشته باشند به همین خاطر دریافت واکسن آنفولانزا به صورت سالیانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوالات متداول

آیا واکسن آنفولانزا سریعا جواب می دهد؟

خیر به صورت تقریبی پس از دو هفته از تزریق واکسن اثرات آن خود را نشان می دهد.

آیا واکسن آنفولانزا موجب ابتلا به خود بیماری آنفولانزا می شود؟

خیر – در این نوع واکسن ها از ویروس های غیر فعال یا به عبارتی از ویروس های مرده استفاده می شود که منجر به ابتلا فرد به این بیماری نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *